Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €

Aditíva do palív


Väčšinou sú aditíva obsiahnuté už v palive samotnom. Tam ale často slúži iba na to, aby pomohlo nafte či benzínu splniť zákonné požiadavky na palivo. Aditívum, ktoré má byť pre váš motor bonusom si tak musíte zaobstarať dodatočne. Kvalitné aditíva zakúpiť priamo na čerpacej stanici, u najrôznejších dílerov alebo aj v hobby markete. Pri ich výbere je potrebné v prvom rade vziať do úvahy typ motora. Aké ďalšie parametre je dobré zohľadniť? A aké účinky aditíva na naftový motor vlastne majú?



Aké funkcie plnia aditíva?

Sú aditíva do nafty skutočne účinné alebo ide len o premyslený predajný ťah? Skúsení motoristi tvrdia, že pridávanie aditív do nafty zmysel má. Ak sa totiž aditíva používajú správne, motor a časti celého palivového systému budú fungovať spoľahlivo dlhšiu dobu.Platí, že aditívum funguje tým lepšie, čím dlhodobejšie v nafte pôsobí. Hoci účinky niektorých dobre fungujúcich prísad majú dlhodobejšiu zotrvačnosť, po použití aditíva na vyčistenie motora zostáva ošetrený motor ešte určitú obmedzenú dobu celkom čistý.


###Vplyv aditív v palivách na chod a životnosť motora###

Úlohou aditív je zvýšiť takzvané cetánové číslo nafty a vďaka tomu zlepšiť fungovanie motora. Aditívum má zabezpečiť lepší výkon a nižšiu spotrebu. Má tiež zvýšiť bod tuhnutia, podporiť mazanie, znížiť účinky vody, čistiť a ochraňovať palivový systém pred hrdzavením. Má teda zabezpečiť, aby naftový motor fungoval lepšie a aby bol palivový systém efektívnejšie chránený, čím umožňuje predĺžiť jeho celkovú životnosť.


Cetánové číslo

Cetánové číslo informuje o kvalite nafty v závislosti od bodu zápalnosti. Vyššie cetánové číslo znamená, že nafta je kvalitnejšia. To možno spoznať okrem iného aj na ľahšom štartovaní, nižšej spotrebe a vyššom výkone. Z kvalitnej nafty je tiež menšie množstvo splodín.


Oktánové číslo

Oktánové číslo sa používa v súvislosti s benzínovými motormi, jeho charakteristika je obdobná, ako v prípade cetánového čísla, aj tu má vyššia hodnota číslo vplyv na kvalitu benzínu.


Aditíva podľa typu motora

Pred kúpou sa uistite sa, že beriete skutočne vhodné aditívum. Aditíva do nafty a do benzínu sa od seba na prvý pohľad nelíšia (okrem popisu na obale), ale panujú medzi nimi rozdiely ohľadom zloženia a účinkov. Každé preto patrí do iného typu motora.


Aditíva do nafty

  • najrozšírenejšie medzi vodičmi je pridávanie aditív do nafty

  • zvýšenie mazivosti, čo pomáha znižovať opotrebovanie vstrekovačov

  • zvýšenie cetánového čísla, zníženie penivosti (oceníte najmä pri tankovaní)

  • čistiaci (detergentný) účinok

  • v zimnom období znižujú teplotu pri ktorej nafta tuhne a zvyšujú jej filtrovateľnosť


Aditíva do benzínu

  • zmesi zväčša určené pre staršie autá

  • bránia zadieraniu ventilov

  • znižujú negatívny vplyv biozložky v benzíne

  • prevencia pred karbonizáciou motora a nedokonalým spaľovaním paliva


Aditíva do LPG/CNG

  • aditíva do motorov poháňaných plynom

  • starajú sa o údržbu ventilových sediel, náchylných na usadzovanie nečistôt

  • mali by obsahovať látky, ktoré zvyšujú oktánové číslo

  • zvyšujú kvalitu plynného paliva


Aditíva do motorov s DPF alebo FAF

  • špeciálne aditíva do motorov s DPF alebo FAF filtrami

  • prímesi pre motory s filtrom pevných častíc

  • efektívne čistenie výfukového systému dieslových motorov s filtrom pevných častíc

  • znižuje emisie sadzí a jemných častíc

  • ukladá sa menej sadzí, čo znižuje riziko zablokovania filtra a zvyšuje zároveň jeho životnosť


Aditíva do oleja

  • plnia okrem ochrannej funkcie aj funkciu čistiacu

  • ak ich použijete pri každej výmene oleja, odstránia nežiadúce usadeniny a nečistoty v motore

  • prispeje k udržaniu motora a prevodovky v dobrom stave

  • znižuje mieru trenie, čím odľahčí chod celého agregátu

  • znižuje hlučnosť a dymivosť motora a úsporu pohonných hmôt a oleja



Aditíva podľa ročného obdobia

Základné delenie aditív sa odvíja od ročného obdobia , v ktorom majú byť používané. Na trhu teda narazíte predovšetkým na zimné a letné aditíva .Aplikácia je vhodná v priebehu celého roka a do akýchkoľvek dieselových motorov. Slúži ako ochrana palivového systému, najmä vstrekovacích trysiek a palivového čerpadla.


Letné aditíva

  • chráni a udržuje v čistote celý palivový systém

  • zameriavajú sa predovšetkým na zvyšovanie cetánového a oktánového čísla

  • znižujú negatívny vplyv pridaných biozložiek v palive

  • na rozdiel od zimného aditíva neobsahuje tzv. depresanty, ktoré zlepšujú bod tuhnutia

  • aplikáciu treba vykonať od apríla, mája do októbra, v závislosti od počasia


Zimné aditíva

  • výrazne zlepšujú filtrovateľnosť a bod tuhnutia nafty v zimných teplotách

  • obsahujú tzv. depresanty, ktoré zlepšujú bod tuhnutia pri teplotách pod -20 °C

  • depresanty posúvajú bod tuhnutia nafty o cca 5 až 10 ° C a uľahčujú studený štart

  • depresanty potláčajú penenie paliva, zabraňujú zhlukovateľnosti a vylučovaniu parafínu a tým upchávaniu palivového filtra

  • zimné aditívum do benzínu predovšetkým eliminuje usadenie vody na dne nádrže, vďaka ktorej hrozí zamrznutie benzínu

  • aplikáciu je treba vykonať od septembra do apríla, keď teploty klesajú pod bod mrazu


Celoročné aditíva

  • je možné používať v ktoromkoľvek ročnom období

  • ak sú teploty nad nulou, môžu fungovať celkom dobre

  • nevýhodou univerzálnych celoročných aditív sú preukázateľne menšie účinky

  • na zimné obdobie sa však oplatí zakúpiť zimné aditíva


Dávkovanie aditív

Palivové aditíva sa prilievajú do nádrže pred tankovaním. Bežné dávkovanie v prípade naftového býva 1:1000 (1 ml aditíva vystačí na 10 litrov paliva). Niektoré aditíva sa predávajú v balení po 250 alebo 500 ml, ich obsah teda vystačí zhruba na 5, resp. 10 bežných nádrží paliva.


  • Aditívum je najlepšie pridávať tesne pred samotným tankovaním.

  • Ak ho pridávate do kanistra, treba v ňom naftu dôkladne premiešať.

  • Aditíva by sa nemali pridávať v mrazoch, ale pri vonkajších teplotách nad nulou.

  • Pri zimných aditívach a pri teplotách pod -20 °C sa dávkovanie zvyšuje dvoj až trojnásobne nad odporúčanú hranicu.


TIP : Aditíva do oleja sa dolievajú pri každej jeho výmene, a to zhruba v koncentrácii 5 – 10 %. Dávkovanie každého z prípravkov je však individuálne a vždy odporúčame postupovať podľa návodu na obale.



Ako často dopĺňať aditívum?

Aditíva určené pre palivá je potrebné doplniť pri každom natankovaní. Podobne sú na tom i oleje, kde musíte prímes dopĺňať pri každej ich výmene. Konkrétne dávkovanie je však zakaždým individuálne – všetko sa odvíja od priloženého návodu na použitie. Výnimkou sú len jednorazové aditíva, ktoré dopĺňate raz za čas.



Vyplatí sa finančne pravidelné používanie aditív?

Aditivácia, či už na aplikáciu do nádrže alebo v podobe prémiového paliva, je z krátkodobého hľadiska finančne náročnejšia, z hľadiska dlhodobého sa táto investícia navracia. Rozdiel v spotrebe paliva nie je tým správnym meradlom návratnosti, pretože ten býva relatívne malý, skutočné prínosy sú ale spoznať na úsporách za opravy súvisiace s palivovým systémom vozidla, vrátane motora a emisných systémov. Náklady za opravu porúch, ktoré by vďaka aditivácii paliva nemuseli vôbec nastať alebo by ich bolo možné výrazne oddialiť, bývajú z tých pre motoristu z tých najneočakávanejších.



AdBlue

V súvislosti s aditívami sa môžete stretnúť aj s termínom AdBlue, ktoré nie je v pravom slova zmysle aditívom. Vziať túto zlúčeninu do úvahy budete musieť, pokiaľ váš dieselový automobil plní normu Euro 6 , ktorá už sa bez AdBlue nezaobíde. AdBlue totiž efektívne znižuje emisie. Z hľadiska zloženia ide o zmes technickej močoviny a demineralizovanej vody, ktorá je vstrekovaná pred SCR katalyzátor , kde dochádza k chemickej reakcii, ktorej výsledkom je uvoľnenie čpavku a oxidu uhličitého . Čpavok je potom ďalšími reakciami rozložený na dusík a vodnú paru, teda úplne čisté produkty, ktoré sú po prechode oxidačno-redukčným katalyzátorom a časticovým filtrom vyfukované do okolia.


Cena aditív

Ako už bolo spomenuté v predchádzajúcej kapitole, obstarávaciu cenu aditíva významne ovplyvňuje kvalita jeho zloženia a meno výrobcu. Pochopiteľne má na ňu vplyv aj veľkosť balenia a vlastnosti aditíva. Univerzálne aditíva bez špecifických účinkov budú určite lacnejšie ako špecializované aditíva. Aj tak sa obvykle zmestíte do pár stoviek.

Ako už bolo spomenuté v predchádzajúcej kapitole, obstarávaciu cenu aditíva významne ovplyvňuje kvalita jeho zloženia a meno výrobcu. Pochopiteľne má na ňu vplyv aj veľkosť balenia a vlastnosti aditíva. Univerzálne aditíva bez špecifických účinkov budú určite lacnejšie ako špecializované aditíva. Aj tak sa obvykle zmestíte do pár stoviek.

Cena do 200 Kč

Pokiaľ sa budete pohybovať v cenovej hladine do 200 korún, stretnete sa hlavne so špeciálnymi čistiacimi aditívami s malými objemami medzi 50 až 125 mililitrami. Občas narazíte aj na klasické aditíva s objemom 250 až 500 mililitrov. Ide ale výhradne o produkty menej vyhlásených značiek.

Cena od 200 do 1 000 Sk

Stredná cenová trieda ponúka prakticky čokoľvek, na čo si len spomeniete. Zimné a letné aditíva, multifunkčné čističe, aditíva s nanočasticami, čističe filtrov pevných častíc a ďalšie. Čo sa týka objemov, pri špeciálnych jednorazových prípravkoch sa pohybujeme medzi 40 až 125 mililitrami, pri klasických aditívoch medzi 250 až 500 mililitrami. Občas môžete naraziť aj na výhodný set obsahujúci niekoľko kúskov jednorazových aditív.

Cena nad 1 000 Sk

Ak ukážete medzi medzi produktmi, ktorých obstarávacia cena začína nad 1 000 korunami, zistíte, že tu prevažujú veľké kanistre s objemom 5 až 10 litrov. U nich sa môžu obstarávacie náklady vyšplhať až do výšky 5 000 korún.

Ďalšou skupinou cenovo nákladnejších aditív tvoria špeciálne prípravky s väčšími objemami (medzi 500 až 1 000 mililitrami). Väčšinou sa jedná o vysoko účinné čistiace aditíva vyhlásených značiek.

Cena do 200 Kč

Pokiaľ sa budete pohybovať v cenovej hladine do 200 korún, stretnete sa hlavne so špeciálnymi čistiacimi aditívami s malými objemami medzi 50 až 125 mililitrami. Občas narazíte aj na klasické aditíva s objemom 250 až 500 mililitrov. Ide ale výhradne o produkty menej vyhlásených značiek.

Cena od 200 do 1 000 Sk

Stredná cenová trieda ponúka prakticky čokoľvek, na čo si len spomeniete. Zimné a letné aditíva, multifunkčné čističe, aditíva s nanočasticami, čističe filtrov pevných častíc a ďalšie. Čo sa týka objemov, pri špeciálnych jednorazových prípravkoch sa pohybujeme medzi 40 až 125 mililitrami, pri klasických aditívoch medzi 250 až 500 mililitrami. Občas môžete naraziť aj na výhodný set obsahujúci niekoľko kúskov jednorazových aditív.

Cena nad 1 000 Sk

Ak ukážete medzi medzi produktmi, ktorých obstarávacia cena začína nad 1 000 korunami, zistíte, že tu prevažujú veľké kanistre s objemom 5 až 10 litrov. U nich sa môžu obstarávacie náklady vyšplhať až do výšky 5 000 korún.

Ďalšou skupinou cenovo nákladnejších aditív tvoria špeciálne prípravky s väčšími objemami (medzi 500 až 1 000 mililitrami). Väčšinou sa jedná o vysoko účinné čistiace aditíva vyhlásených značiek.

Výrobcovia aditív

Ak ste sa rozhodli pre pridávanie aditíva do klasickej nafty, je dobré spoliehať sa na dôveryhodné značky. Najlepšie sú také, ktoré na trhu s prísadami pôsobia dostatočne dlhú dobu.

Významným kritériom pri výbere aditív je vyhlásenie o kvalite a záruka účinku. Voľte aditíva, ktoré prešli nezávislými testami. V súčasnosti aj na takéto testy existujú špecializované skúšobné laboratóriá. Ak ide napríklad hlavne o čistiace účinky aditív, uznávanými sú testy na motoroch podľa odborných štandardov CEC. Podobné podmienky štandardizácie platia aj pri predaji prémiovej nafty, ktorá už aditíva obsahuje.


VIF

Aditíva VIF patria medzi najrozšírenejšie a najviac predávané aditíva na slovenskom trhu. Ponúka letné aj zimné varianty do nafty, ako aj aditíva do benzínu. Veľmi dobre si poradí s biozložkami nachádzajúcimi sa v palivách a chráni palivový systém pred poškodením. Letné aj zimné varianty sa navyše chvália výbornými antikoróznymi účinkami, čo je významný faktor podporujúci dlhšiu životnosť motora.

Metabond

Firma Metabond je známa predovšetkým na poli olejových aditív. Do nich pridáva špeciálne nanokeramické častice, ktoré zušľachťujú trecie plochy motorov. Okrem toho vyrába aditíva do palív, ktoré výrazne zlepšujú vlastnosti nafty.

BG Products

Americké aditíva BG Products patrili v rokoch minulých výhradne do rúk profesionálov. V poslednej dobe sa ale dostala aj do bežného predaja a ich obľuba raketovo stúpa. Majú totiž výborné zloženie a sú absolútnou špičkou, čo sa týka čistiacich a mazacích vlastností. Fungujú ako skvelá prevencia proti karbonizácii . Ponúka ako aditíva na pravidelné používanie, tak aj produkty na jednorazové čistenie.

Protec

Nemecký výrobca naftových aditív sa zameriava predovšetkým na čistiace produkty. Aditíva ProTec sú vhodné na čistenie oxidačných katalyzátorov a filtrov pevných častíc DPF a FAP.



Návrat hore